Māster Universitari. Filosofia

Any acadčmic 2022-23

Consultau la versió del pla d'estudis que comença el procés d'adaptació per modificació de pla l'any acadèmic 2023-24.
Consultau la informació sobre el procés d'adaptació per modificació de pla.

Perfil d'ingrés i criteris d'admissiķ

  • Titulats superiors per una universitat espanyola
    D'acord amb la normativa actual europea, nacional, així com de la UIB, podran accedir als estudis de màster els alumnes que estiguin en possessió del títol de grau o un altre equivalent. A més, els títols de diplomat, arquitecte o enginyer tècnic donen accés als estudis de màster.
  • Titulats superiors per una universitat estranger
    D'acord amb la normativa actual de la UIB, els estudiants que estiguin en possessió d'un títol d'educació superior estranger podran accedir als estudis del màster amb l'homologació prèvia d'aquest títol a un títol espanyol que habiliti per a l'accés a aquests estudis de postgrau. No obstant això, la UIB es reserva el dret d'admetre estudiants estrangers sense l'homologació del títol, amb la comprovació prèvia d'un nivell de formació equivalent als títols espanyols de grau i que faculten en el país d'expedició del títol per a accedir als estudis de postgrau. El procés d'acreditació s'haurà de realitzar d'acord amb el procediment establert pel Centre d'Estudis de Postgrau.
  • Estudiants que hagin cursat parcialment estudis de doctorat
    Aquesta categoria d'estudiants, conforme a la normativa de la Universitat de les Illes Balears i el Reial decret 778/1998, Reial decret 56/2005 de 21 de gener, o normes anteriors, podran accedir als programes oficials de postgrau i obtenir el títol oficial del màster, sempre que siguin prèviament admesos, i podran sol·licitar el reconeixement dels crèdits corresponents als cursos i treballs d'iniciació a la recerca realitzats, d'acord amb el procés de convalidació que el Centre d'Estudis de Postgrau establesqui.

En el cas que el nombre de sol·licituds de matrícula excedesqui les places que ofereix el màster (vegeu a dalt), la Comissió Acadèmica del MFIL establirà una llista de prelació de candidats segons els següents criteris:

  1. Expedient acadèmic (fins a 3 punts)
  2. Beques obtingudes (fins a 2 punts)
  3. Publicacions (fins a 2 punts)
  4. Assistència a congressos, cursos i seminaris (fins a 2 punts)
  5. Altres mèrits (fins a 1 punt)

Objectius acadčmics i professionals

Aquest màster ha estat dissenyat segons els models de l'espai europeu d'educació superior, i els seus objectius s'han adaptat als denominats Descriptors de Dublín i als criteris de la Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ENQA) i la Joint Quality Initiative.

Objectius formatius

L'MFIL és un màster de caràcter investigador que proporciona als estudiants les competències bàsiques per iniciar-se en la recerca en els diferents àmbits de la Filosofia. En conseqüència, permet als titulats accedir als programes de doctorat, tant de la UIB com d'altres universitats nacionals i estrangeres. Igualment, la formació oferta per l'MFIL proporciona als alumnes coneixements especialitzats en les diferents àrees de la Filosofia, en un nivell superior als estudis de grau. Per això, l'MFIL es dirigeix tant a alumnes interessats en la realització posterior d'estudis de doctorat com a aquells que tenen com a interès principal l'aprofundiment en la formació en Filosofia.

Els titulats de l'MFIL hauran desenvolupat competències fonamentals en recerca que també són útils en l'acompliment d'altres activitats. Així, els titulats seran capaços de redactar treballs acadèmics i de recerca, dur a terme cerques bibliogràfiques i d'altre material rellevant, treballar tant individualment com en equip, realitzar tasques de forma autònoma i exposar i defensar públicament els seus treballs. A més, els titulats hauran adquirit coneixements actualitzats en àrees com la història de la filosofia, l'estètica, la filosofia de la ciència, la filosofia moral i política.

Competències adquirides en el màster

Competències bàsiques:

CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una forma que ha de ser en gran manera autodirigida o autònoma.
CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts en contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
CB8 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

Competències generals:

C1 - Conèixer els principis teòrics que regeixen l'elaboració de treballs acadèmics de l'àmbit de la Filosofia.
C2 - Conèixer les tècniques avançades per a l'elaboració de treballs acadèmics en l'àmbit de la Filosofia.
C3 - Conèixer els principis bàsics de planificació d'un treball acadèmic.
C4 - Conèixer els principis bàsics de transferència del coneixement en l'àmbit de la Filosofia.
C5 - Resoldre els problemes i les dificultats que sorgeixen durant l'elaboració d'un estudi acadèmic de l'àmbit de la Filosofia.
C6 - Comunicar hipòtesis i idees seguint els criteris acadèmics i científics de l'àmbit de la Filosofia.
C7 - Conèixer, en allò que afecta l'àmbit de la Filosofia, el funcionament del sistema espanyol d'R+D+I i dels grups de recerca.

Competències específiques:

C8 - Conèixer, de manera detallada i exhaustiva, aspectes concrets dels temes i línies de discussió actuals relatius a l'àmbit de la història de la Filosofia i de la Filosofia contemporània, més enllà dels continguts genèrics estudiats en l'àmbit de grau o equivalent.
C9 - Conèixer, amb profunditat i rigor, la terminologia filosòfica especialitzada relativa a la història de la Filosofia i a la Filosofia contemporània.
C10 - Exposar de manera coherent, clara i argumentada, davant una audiència especialitzada i crítica, els resultats d'un estudi propi.
C11 - Integrar coneixements procedents de diferents branques d'estudi de la Filosofia.
C12 - Organitzar informació obtinguda de fonts documentals, primàries i secundàries, i de bases de dades.
C13 - Aplicar els coneixements i les tècniques apreses a la formació autònoma.
C14 - Desenvolupar un raonament crític i respectuós amb les idees d'autors, tradicions, corrents de pensament o cultures.

Accés a altres estudis i sortides professionals

El Màster Universitari en Filosofia permet l'accés al Doctorat en Filologia i Filosofia de la UIB, oferint així continuïtat formativa per a tots aquells titulats que vulguen estendre la seva formació acadèmica. Així mateix, el màster habilita als titulats per a poder cursar estudis de doctorat d'altres universitats, sempre que aquests estiguin relacionats amb l'àrea científica en què s'inscriu aquest postgrau.

Estructura dels estudis

Les guies docents de cada assignatura són a l'apartat "Assignatures" d'aquest màster.

El programa consta de quatre itineraris:

Actualment, a causa del nombre d'alumnes, aquests estudis permeten seleccionar, entre el conjunt de l'oferta acadèmica, les assignatures que cada estudiant considera més adients per als seus objectius formatius, fins a un total de 42 crèdits (als quals s'han d'afegir els 6 crèdits obligatoris de l'assignatura metodològica del mòdul Formació metodològica bàsica i els 12 crèdits del Treball de Fi de Màster). Per consegüent, els itineraris serveixen com una orientació formativa i per a l'adscripció del TFM a un àmbit de la investigació en filosofia.

En total, el programa formatiu consta de 48 crèdits, inclosos els 6 de l'assignatura metodològica obligatòria per a tots els alumnes. Per completar la seva formació, els alumnes han d'elaborar i defensar un TFM (12 crèdits). El projecte s'inscriurà dins un dels àmbits temàtics delineats per a una de les especialitats, i els alumnes han de triar en consonància el seu director o directora de TFM.

Hi ha assignatures que s'imparteixen en castellà i n'hi ha que s'imparteixen en català.

L'MFIL disposa d'un Pla d'acció tutorial (PAT). Els alumnes que ho consideren oportú poden sol·licitar tutories amb els coordinadors de l'MFIL per aclarir possibles dubtes en relació amb la matrícula. A més, els alumnes en tot moment poden sol·licitar una tutoria amb els coordinadors per aclarir qualsevol qüestió relacionada amb el funcionament de l'MFIL. A la primera classe del màster (assignatura metodològica obligatòria per a tots els alumnes) s'ofereix informació bàsica sobre el funcionament de la titulació. Mitjançant l'aplicació de Campus Extens es fa arribar als alumnes la informació pertinent per al bon desenvolupament del programa formatiu, així com per a l'elaboració, la inscripció, el dipòsit i la defensa del TFM.

Examen final

Cada assignatura disposa d'un sistema d'avaluació propi i adaptat als objectius de l'assignatura, de manera que no en totes és necessari superar una prova final.

Per a obtenir el títol és necessari elaborar i defensar el TFM en sessió pública davant una comissió formada per tres membres designats per la Comissió Acadèmica del MFIL.

Criteris d'avaluaciķ i exāmens

Hi ha una assignatura de caràcter metodològic que és obligatòria per a tots els alumnes del MFIL. A més, per a obtenir el títol tots els alumnes han d'haver aprovat la defensa del TFM.

Direcciķ dels estudis

Dra. Noemí Sanz Merino

Departament
Telèfon
(34) 971 25 9622

Dr. Pablo Frau Burón

Departament
Telèfon
(34) 971 17 3024
(34) 971 17 3026

Composiciķ de la Comissiķ Acadčmica

President
Noemí Sanz Merino
Secretari
Pablo Frau Buron
Vocals
  • José Luis Luján López
  • Joan Lluis Llinàs Begon
  • Mateu Cabot Ramis