Escoltar

Màster Universitari. Formació del Professorat

Any acadèmic 2017-18 | 60 crèdits | 250 places

Perfil d'ingrés i criteris d'admissió

D'acord amb la Llei Orgànica 2/2006 i amb el Reial Decret 1393/2007 pot sol·licitar l'accés al Màster Universitari en Formació del Professorat qualsevol persona que:

  • Posseeixi un títol universitari oficial espanyol o un altre títol expedit per una institució d'educació superior de l'Espai Europeu d'Educació Superior que faculten en el país expedidor del títol per a l'accés a ensenyaments de màster.
  • Posseeixi una titulació conforme a sistemes educatius aliens a l'Espai Europeu d'Educació Superior sense necessitat de l'homologació dels seus títols, prèvia comprovació per la Universitat de que aquells acrediten un nivell de formació equivalent als corresponents títols universitaris oficials espanyols i que faciliten en el país expedidor del títol per a l'accés a ensenyaments de postgrau.
  • Posseeixi un títol oficial de Grau, Llicenciat, Arquitecte o Enginyer; Diplomat, Arquitecte Tècnic o Enginyer Tècnic.
Requisits d'admissió al Màster

Acreditació del domini de les competències relatives a l'especialització que es desitgi cursar. Es podrà acreditar mitjançant la realització d'una prova dissenyada a l'efecte per les universitats, de la qual quedaran exempts el qui estiguin en possessió d'alguna de les titulacions universitàries que es corresponguin amb l'especialització elegida (veure annex 1).

  • Els estudiants amb una titulació no associada a l’especialització triada poden accedir al Màster prèvia superació d’una prova d’accés sempre que quedin places vacants d’aquesta especialització i sempre que hagin fet la preinscripció dins el terminis establerts.
  • Els continguts de la prova estan determinats pel tipus d’especialització i pel nivell més elevat al qual poden accedir a donar classe els matriculats a cada una de les especialitzacions (consultau la taula). Per més informació podeu consultar el currículum oficials de les Illes Balears (secundària/ batxillerat).

Acreditació d'idioma. D'acord amb l’Ordre ECI/3858/2007 i el pla d'estudis del Màster de Formació del Professorat de la Universitat de les Illes Balears, els estudiants hauran d'acreditar el domini d'una llengua estrangera equivalent al nivell B1 del Marc Comú Europeu de Referència (MCER) per a les Llengües (Recomendación N.º R (98)6 del Comité de Ministros de Estados Miembros de 17 de octubre de 2000) i del nivell C1 de català. (* Tota la documentació relativa a les acreditacions dels idiomes s'ha de presentar durant el procés de preinscripció. *)

  • Acreditació del domini d'una llengua estrangera equivalent al nivell B1 del Marc Comú Europeu de Referència (MCER) per a les Llengües.
    • Graduats de la UIB: No caldrà acreditació del nivell B1 d'anglès.
    • Graduats d'altres universitats, llicenciats, enginyers, arquitectes, enginyers tècnics, arquitectes tècnics o diplomats han d'acreditar el nivell B1 d'una llengua estrangera:
      - Certificat acadèmic on consti que la obtenció del títol implica l'acreditació del nivell B1 o superior d'una llengua estrangera.
      - Certificat d'una de les institucions reconegudes pel Marc Comú Europeu de Referència (MECR) (annex 2a).
      - Certificat acadèmic on consti que s'ha cursat i superat una assignatura de la titulació que dóna accés al màster, impartida i avaluada en un idioma estranger (annex 2b).
      - Certificat acadèmic on consti que s'ha cursat i superat l'assignatura específica de llengua anglesa aplicada a la branca de coneixement de la titulació que dóna accés al màster (annex 2b).
      - Certificat acadèmic on consti que s'ha cursat i superat a una universitat estrangera assignatures impartides en un idioma no oficial a l'Estat Espanyol, i que els crèdits hagin estat reconeguts a la seva titulació.
      - Certificat acadèmic on consti que s'han cursat i superat, com a mínim 12 crèdits, entre assignatures de llengua estrangera ofertades a altres plans d'estudis oficials impartits a universitats espanyoles.
      - Certificat de les proves de nivell B1 o superior organitzades pel Servei Lingüístic de la UIB (Certiuni-Crue).
    Qui no tengui l'acreditació exposada als apartats anteriors, caldrà que sol·liciti als serveis administratius, de l'edifici Antoni Maria Alcover o de les seus universitàries d’Eivissa i de Menorca, l'equivalència de l'idioma estranger d'acord amb el MECR, aportant el certificat corresponent.
  • Acreditació del domini de la llengua catalana equivalent al nivell C1 del Marc Comú Europeu de competència en llengua catalana, ve determinada per la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats. L'ordre del conseller d’Educació i Cultura de 21 de febrer de 2013 (BOIB 34, 12 de març de 2013) determina els títols, diplomes i certificats equivalents als certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció General de Política Lingüística. L'ordre 9953 de 19 d’abril de 2011 (BOIB 69, 10 de maig de 2011) regula la homologació dels estudis de llengua catalana del batxillerat amb els certificats de la direcció general de Política Lingüística. En aquest cas, s'ha d'adjuntar el document d'homologació de la conselleria d'educació.

Complits els requisits, l'admissió al màster es farà d'acord amb el següent ordre prioritari de criteris:

  1. Illa seleccionada per ordre de preferència en el procés de preinscripció
  2. Titulació d'accés associada a l'especialitat seleccionada.
  3. Mitjana de l'expedient acadèmic dels estudis que s'hagin cursat anteriorment.

La decisió sobre l'admissió estarà condicionada per les especialitats ofertades per a cada curs i la disponibilitat de places.

En el cas d'estudiants amb discapacitat, l'acord normatiu 12052 de la UIB (FOU núm 439, de dia 18 novembre de 2016) estableix que per als estudis de segon cicle (màsters universitaris) es reservarà almenys un 5 per cent de les places que ofereix l'estudi per a estudiants que tinguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent, així com per a aquells estudiants amb necessitats educatives especials permanents associades a circumstàncies personals de discapacitat que durant els seus estudis anteriors hagin necessitat recursos i suport per a la seva plena normalització educativa, sempre que reuneixin les condicions que marca la normativa vigent.

Els alumnes amb titulació estrangera, ja sigui de l'Espai Europeu d'Educació Superior o de fora de l'Espai d'Educació Superior, amb caràcter previ a la preinscripció, presentaran al Centre d'Estudis de Postgrau una "sol.licitud d'accés d'alumnat amb titulació estrangera".

Objectius acadèmics i professionals

El Màster Universitari de Formació del Professorat (MFP) pretén oferir una preparació inicial àmplia i rigorosa sobre la que s’articularà, posteriorment, la formació permanent i la necessària actualització en els diversos aspectes de la professió docent. Es pretén que els estudiants del MFP adquireixin la capacitat d’aplicar els coneixements i destreses adquirits, i de resoldre els problemes propis de l’ensenyament, en els diversos àmbits i contexts en què es desenvoluparà la seva feina, considerant en tot moment la incertessa i la dinàmica dels processos educatius. Es pretén també que puguin integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat del sistema i als processos educatius, incloent les reflexions pertinents sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades al desenvolupament de la seva tasca com a docents. Finalment, es tracta d’iniciar un procés que permeti als futurs professors i professores prosseguir de forma autònoma el seu desenvolupament professional com a docents. En definitiva, el MFP de la Universitat de les Illes Balears pretén que els futurs professors i professores adquireixen o millorin les competències professionals específiques relacionades amb quatre aspectes bàsics: la docència en unes determinades àrees o matèries; la seva funció com a tutors d’alumnes; el seu paper com a membres actius d’un equip docent i d’una comunitat educativa; i, de forma general, el seu desenvolupament professional.

Competències generals (ORDRE ECI/3858/2007, de 27 de desembre)
  1. Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  2. Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent el nivell i formació prèvia dels estudiants així com l'orientació d'aquests, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  3. Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  4. Concretar el currículum que s'ha d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva d'aquest; desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  5. Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte dels drets humans que facilitin la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  6. Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per si mateix i cooperativament, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i iniciativa personal.
  7. Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  8. Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn on estigui situat; desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada; participar en l'avaluació, recerca i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  9. Conèixer la normativa i organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  10. Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, perspectives i interrelació amb la realitat social de cada època.
  11. Informar i assessorar a les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
Competències específiques

Docencia

  1. Conèixer de forma rigorosa i actualitzada la matèria o matèries que s'han d'impartir, la terminologia pròpia d'aquestes, en català i en castellà, i analitzar críticament la seva importància en el context socioambiental, econòmic i cultural.
  2. Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent i valorar la seva contribució a la consecució dels objectius i competències propis de l'etapa o etapes educatives en què s'ha d'impartir docència.
  3. Saber transformar els currículums en programes d'activitats.
  4. Conèixer, en el cas de la Formació Professional, les característiques pròpies i actuals de les professions vinculades a l'especialització docent corresponent i ser conscient de la necessitat d'adaptar-se a les transformacions que puguin requerir les professions.
  5. Conèixer, en el cas de la Formació Professional, la tipologia empresarial corresponent als sectors productius i comprendre els sistemes organitzatius més comuns a les empreses
  6. Conèixer, en el cas de l'Orientació psicopedagògica i professional, els processos i recursos per a la prevenció de problemes d'aprenentatge i convivència, i els processos d'avaluació i orientació acadèmica i professional
  7. Conèixer el cos de coneixements didàctics existent entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge de la matèria o matèries pròpies de l'especialització docent corresponent.
  8. Participar en la planificació i el desenvolupament del currículum al centre docent a través dels diversos processos i instruments d'elaboració d'aquest.
  9. Planificar, desenvolupar i avaluar l'ensenyament basant-se en fonaments de tipus epistemològic, psicològic, sociològic i pedagògic, a partir de la concreció curricular desenvolupada al centre.
  10. Buscar, seleccionar, processar i comunicar informació (oral, escrita, audiovisual o multimèdia) adaptar-la i utilitzar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialitat.
  11. Adquirir criteris i destreses per a la selecció o elaboració de recursos didàctics.
  12. Elaborar propostes basades en l'adquisició de coneixements, destreses i aptituds intel·lectuals i emocionals, i comprendre les possibles disfuncions que afecten l'aprenentatge.
  13. Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques que considerin la diversitat de l'alumnat, adaptant l'acció educativa i orientadora a les seves diferents característiques personals i col·lectives.
  14. Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre i utilitzar l'avaluació com un instrument de regulació de l'ensenyament i de l'aprenentatge.
  15. Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten a alumnes amb diferents capacitats i ritmes d'aprenentatge.
  16. Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge que, basant-se en el treball individual i cooperatiu, facilitin l'aprenentatge de la matèria i fomentin l'educació en valors, la igualtat de drets, la ciutadania, el respecte als drets humans i la contribució individual i col·lectiva a la sostenibilitat social i ambiental.
  17. Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula i desenvolupar les estratègies adequades per estimular l'esforç, promoure l'aprenentatge autònom, la confiança i iniciativa personal i fomentar un clima positiu de convivència.
  18. Relacionar els continguts de l'àrea o matèria pròpies amb els d'unes altres, amb la finalitat de desenvolupar experiències interdisciplinàries.
  19. Conèixer els recursos educatius, amb especial atenció als relacionats amb les TIC, i la seva utilització com a suport a les activitats d'ensenyament-aprenentatge.
Tutoria
  1. Exercir la tutoria individual i grupal dels alumnes, col·laborant amb el Departament d'Orientació i altres docents del centre i, si escau, amb els diferents agents d'intervenció socioeducativa.
  2. Conèixer l'evolució històrica de la família, els diferents tipus de família i la rellevància del context familiar a l'educació.
  3. Adquirir habilitats socials en la relació i orientació familiar.
  4. Informar a les famílies sobre els processos d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills, i treballar de forma cooperativa amb elles.
Integració en el centre
  1. Conèixer l'organització i funcionament del centre educatiu, i participar activament en aquest com a membre de l'equip docent.
  2. Conèixer l'entorn sociocultural i econòmic del centre.
  3. Conèixer la normativa i organització institucional del sistema educatiu, en l'àmbit general de l'Estat espanyol i de la Comunitat de les Illes Balears, i models de qualitat i millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  4. Treballar en equip i cooperar amb altres docents, amb professionals de l'educació, professionals dels serveis educatius i serveis socials relacionats, i amb la comunitat educativa en general.
  5. Participar en la definició del projecte educatiu i en les activitats generals del centre atenent a criteris de millora de la qualitat, l'educació en valors, l'atenció a la diversitat, la prevenció de problemes d'aprenentatge i de convivència.
  6. Proposar i col·laborar en iniciatives que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn on estigui situat.
Desenvolupament professional
  1. Analitzar i qüestionar les concepcions pròpies sobre els diferents aspectes relacionats amb la professió docent.
  2. Iniciar-se en l'ús de les tècniques pròpies de la recerca i la innovació relacionades amb l'ensenyament de la matèria i amb l'educació en general, amb la finalitat de dissenyar i desenvolupar projectes de recerca, innovació i avaluació educatives.
  3. Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, perspectives i interrelació amb la realitat social.
  4. Conèixer les institucions, models i vies per a la formació permanent, la recerca i la innovació educatives, valorant aquests com una necessitat inherent a l'exercici professional.
  5. Desenvolupar una actitud reflexiva i crítica davant l'entorn social i cultural, l'entorn institucional en el qual treballa i davant la seva pròpia pràctica professional.
  6. Recollir per escrit, de forma ordenada, el conjunt de sabers, experiències i reflexions crítiques desenvolupats al llarg del Màster Universitari en Formació del Professorat.

Accés a altres estudis i sortides professionals

El MFP és un requisit per accedir a les proves selectives d’ingrés i accés als cossos docents de professors d’ensenyament secundari. En tractar-se d’un màster professionalizant no dóna accés directe a altres estudis.

Estructura dels estudis

Podeu trobar la descripció de l'estructura i la programació al BOE Núm.262 del 29/10/2010 (o en format pdf).

També podeu consultar l'apartat "Assignatures" d'aquest Màster.

El curs 2017-18 s'oferiran les següents especialitzacions:

Anglès i Alemany
Biologia i Geologia
Dibuix i Disseny
Educació Física
Filosofia
Física i Química
Geografia i Història
Llengua castellana i llengua catalana
Matemàtiques
Música
Orientació Educativa
Tecnologia i Informàtica
Tecnologia de Serveis (FP)

Examen final

Treball de Fi de Master

El Treball de Fi de Màster consisteix en la realització d’un projecte individual inèdit i original en el qual s’elaborarà una proposta educativa a partir dels continguts treballats als mòduls genèrics i específics i de l’experiència duta a terme durant les pràctiques a centres docents. Es tracta d’un treball individual dirigit pel professorat del màster. A cada estudiant se li assignarà un tutor el qual tindrà la funció d’assessorar, supervisar i donar el vist i plau al projecte.

En el TFM, els alumnes reflectiran els coneixements adquirits al llarg del màster, havent obligatòriament d'orientar-se a demostrar l'adquisició de les competències associades a la titulació. Independentment del perfil eligit, tots els alumnes han de ser capaços de demostrar l'adquisició de les competències previstes mitjançant la presentació d'aquest treball de fi de màster.

Les competències específiques vinculades al Treball de Fi de Màster són:

  • Analitzar i qüestionar les pròpies concepcions sobre els distints aspectes relacionats amb la professió docent.
  • Desenvolupar una actitud reflexiva i crítica davant l'entorn social i cultural, l'entorn institucional en el que treballa i davant la seva pròpia pràctica professional.
  • Recollir per escrit, de forma ordenada, el conjunt de sabers, experiències i reflexions crítiques desenvolupades al llarg del Màster Universitari en Formació del Professorat.

Per a l'obtenció del títol de Màster és obligatori una presentació pública del projecte davant una comissió constituïda a aquest efecte, en les dates designades per la comissió d'avaluació.

El Treball de Fi de Màster només podrà ser avaluat una vegada superades la totalitat de les assignatures del bloc genèric i del bloc específic així com les pràctiques en centres docents.

L'avaluació del TFM serà realitzada per una comissió nomenada a proposta de la Comissió Acadèmica de Coordinació Docent de la Titulació.

Per ampliar aquesta informació poden consultar la guia docent a l'apartat d'assignatures "Bloc practicum".

La normativa de la UIB referent al TFM així com les plantilles de les portades, en diferents idiomes, es poden trobar a l'apartat "Normativa - Normes de Procediment del C.E.P.".

Pràctiques en Centres Docents o en Empreses

El Pràcticum del Màster constitueix l'eix vertebrador al voltant del qual s'articula la formació en les diferents assignatures teòrico-pràctiques. Les pràctiques en centres és desenvolupen des del començament i al llarg de tot el curs.

El paper de les pràctiques i el de les diverses matèries del Màster resulten rellevants i desenvolupen tota la seva potencialitat formadora si existeix la millor interacció possible entre la teoria i la pràctica. Per aconseguir-ho, és necessària una bona coordinació i comunicació entre el professorat i els tutores, i és necessari a més, que les diverses matèries reservin un temps de dedicació dels alumnes per l'anàlisi, la reflexió, el debat, etc.

Les pràctiques en els centres docents seran avaluades pel tutor de pràctiques, excepte l'informe de pràctiques que serà avaluat pel tutor acadèmic. L'alumnat assistirà a les pràctiques durant el 100 % del temps previst (l'assistència mínima obligatòria és del 80%). La presencialitat es refereix en aquest cas a aquelles activitats que l'alumne desenvolupa amb la col·laboració del tutor de pràctiques en el centre, o altre professor del centre on cursa les pràctiques, en canvi es consideren no presencials les que l'alumnat desenvolupa en el centre de forma autònoma, segons les orientacions del tutor i del pla de pràctiques.

Per ampliar aquesta informació poden consultar la guia docent a l'apartat d'assignatures "Bloc practicum".

Criteris d'avaluació i exàmens

Les matèries del MFP seran avaluades de forma contínua d’acord amb les recomanacions per a les titulacions adaptades a l’Espai Europeu d’Educació Superior. L’avaluació de cada matèria és competència del professor de cada assignatura i per tant pot disposar o no d’un examen final. Els criteris específics d’avaluació s’indiquen a les guies docents de cada assignatura que estaran a disposició dels alumnes abans de l’inici del curs. (Consultar l'apartat d'assignatures)

Direcció dels estudis

Dr. Bartolomé Vilanova Canet
Departament 
Química, UIB.
Telèfon 
(34) 971 17 3005
Dra. Maria Isabel Ripoll Perelló
Telèfon
(34) 971 17 2056

Coordinadors acadèmics

Coordinadora bloc genèric
Dra. Dolors Forteza Forteza
dolors.forteza@uib.es
Coordinador bloc específic
Dr. Bartolomé Vilanova Canet
bartomeu.vilanova@uib.es
Coordinador de pràctiques
Sr. Agustí Vergés Aguiló
agustiverges@gmail.com